Ahad, 8 Julai 2012

Remote Dekstop Komputer Ofis

1.       Right click my computer – properties ,pilih tab remote,dan tick pada allow user to connect remotely to this computer – ok
2.       Buat password user
v  Start – control panel – user account
v  Klik pada user account, cth : HUSM – create password (type ******) – confirm password
v  Klik create password – klik NO apabila di tanya untuk private or not
v  Sekiranya  sudah ada password, klik remove my password – password lama ******, sekiranya password salah tanya user.
v  untuk remove password , klik remove password – ok
v  create password baru seperti diatas

Untuk login secara automatic.
3.       klik  start – run – type control userpasswords2  - tick  pada kotak user must enter …… computer.  Klik pada user yang dikehendaki cth : HUSM. Untick pada user must enter …. Computer. Klik apply. Bila diminta masukkan password, masukkan password yang dibina tadi (******)
4.       buka internet explorer, dev.kk.usmnet/tech-warez- download info pc. Save sbg info pc.vbs.
5.       seret Info PC  ke start menu.

6.       untuk test.
a.       Klik info pc. Catat ip addres(cth 1.1.128.214) dan name computer(cth HUSM) tersebut.
b.      Menggunakan pc lain, klik start-accecories-remote desktop connection.
c.       Masukkan no ip, klik connect, masukkan ip, name computer eg. Husm dan password, enter.
7.       Untuk keluar, klik X pada taskbar menu dan restart pc tersebut.

Tiada ulasan: